lördag 27 april 2013

Gäss

Idag for vi till Uppsala en sväng för att promenera, fika och köpa en cykel till sambon som han fick av mig i 30-års present (för ett halvår sen!). Solen sken, himlen var blå och det var mycket folk ute på gatorna. På torget var det ett gäng som spelade, sjöng och dansade och det var ganska trevligt att kika/lyssna på. Men på väg till Uppsala förundrades jag över vad man kan se när man är passagerare i en bil och kan fokusera på det som händer runt omkring, och inte bara på vägen framför/bakom. Bland annat såg jag en bil som bogserades, som inte hade någon motorhuv samt en man som sprang med händerna ovanför huvudet. Det är säkert bra för något, även om jag inte kan komma på något själv. Vi funderade även över att det fanns en hel del hus längs motorvägen. Vi undrade vem/vilka som vill bo ett stenkast från motorvägen bredvid avfarten till en avfallsstation...


Läste på mjölkpaketet i morse om gäss. Tydligen så färdas de uppe i luften tillsammans formade som ett V. Den som flyger längst fram får det tuffast på grund av vinden och därför turas de om. Efter ett tag placerar sig den som flyger först sist och så får någon annan flyga först. Ganska schysst kan jag tycka. Och så stod det att gässen låter för att heja på den som flyger först, så att den ska orka. Inte vet jag, men ganska kul att läsa om ändå. Det kan jag glänsa om på nästa fest. "Hej jag heter Sanna. Visste du att gässen..."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar