måndag 19 november 2012

Käftis

Idag var det dags igen. Jag har väl aldrig behövt oroa mig speciellt mycket för tandläkaren, men jag är inte direkt överförtjust heller. Den där lappen som kommer varje år är inget jag längtar efter. "Vi har reserverat en tid åt dig..." Ahhh! Vill inte! Men så idag var det då dags. På med blå sockar över skorna och sen in i väntrummet. Fick komma in tidigare och la mig på stolen, den blåa märkliga stolen. Två vitklädda personer befinner sig i rummet. En av dem har presenterat sig, men inte vid namn. Och det är inte ens hon som är min tandläkare (nya tandläkare!). Jag får en plastpåse-liknande grej runt halsen och sen halsmarodören. Det är dags att ta bilder och det är ungefär det enda som min tandläkare har sagt till mig sen jag klev in i rummet. Jag måste sen knaga på den där jäkla grunkan för att de ska kunna ta bilder. Fyra gånger måste jag bita ner försiktigt i den. "Fint, fint...", säger tandläkaren sen för sig själv. Jag anar då att jag kommer överleva besöket. Hon tittar sen igenom mina tänder med en läskig nålliknande pryl. När hon sticker ner den flera gånger i tandköttet börjar jag nästan snyfta som ett litet barn. "Jaha, rensa bort lite tandsten. Går det bra?" undrar min mystiska tandläkare. Ja OJA, självklart, svarar jag panikslagen. Vad ska jag annars svara? Hur var det nu det kändes? Jag åker sen runt i stolen och lååångt ner med huvudet. Det är nästan så att jag trillar ner i golvet med huvudet före. När jag då ligger där och funderar på hur jag ska kunna dölja att jag gråter kränger sig två vitklädda och vitmaskerade personer fram ovanför mig. De har båda instrument som jag hoppas ska rena mina tänder, men det känns som om de ska suga ut mitt hjärta. Att ta bort tandsten var inte så farligt, men jag fick inte ta ihop munnen på säkert 40 minuter (jag går inte alls till överdrift nu...). När de sen var klara fick jag höra att jag inte behöver visa mig där på 1,5 år då mina tänder är så fina. Borsta ordentligt, placka och skölj med flour. Tack och hej! Att sedan betala 520 kr känns som ett rent nöje. Riktigt billigt ju, för att vara käftis menar jag!

Jag och den första ballongen jag någonsin blåst upp själv. Megastolt!
Ps. Varför är alla väggar vita hos käftis? Varför är dörrarna alltid gröna med träfärgade kanter? Varför luktar alltid tandläkare likadant? Varför bär de alltid foppatofflor? (Bara liite generaliserande nu, men man kan ju få undra...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar