tisdag 20 november 2012

Magkatarr

Om jag själv, och många i min närhet får ställa en diagnos på mig just nu så heter den: Magkatarr. I måndags-onsdags i förra veckan kunde jag inte äta något alls på morgonen. När jag väl åt blev jag mätt snabbt, men hade ändå ett hungersug från magen. Onsdag-Fredag hade jag dessutom konstant ont i magen om jag inte knaprade alvedon (vilket jag då fick göra!). Det var allmänt plågsamt att leva under dessa dagar. Jag läste sen på och kom fram till lite olika saker som jag behöver tänka på ett tag framöver:

- Banan och Mariekex är mina två bästa vänner!
- Jag ska äta 2-3 mariekex precis när jag vaknar för att hjälpa magen att äta frukost (vilket min sambo funderade lite över imorse...)
- Jag ska äta låångsamt och tugga ordentligt
- Jag ska äta lite och ofta + regelbundet
- Jag ska undvika alltför stekt, rökt samt fet mat och starka kryddor
- Jag ska avstå helt från Alkohol och Kaffe (snyft...)
- Jag ska endast dricka rött te och vatten (kanske även lite fun light), men avstå från kolsyrad dryck och juice

Om jag försöker äta ordentligt och tänka på vad och hur jag äter så kanske magen ger med sig. Jag ska alltså försöka undvika piller av alla dess slag. Däremot har jag köpt starkare piller på apoteket i fall att, men hoppas att jag slipper använda dem. Så 1) hoppas att magen ger sig om jag behandlar den snällt ett tag 2) annars får jag ta tag i pillerkuren från apoteket 3) hjälper inte det blir det läkarbesök nummer 1 miljard för denna termin.

Matsedel för denna vecka:
- Kalops med kokt ris/kokt potatis
- Gulaschgryta med kokt potatis
- Kokt torsk med äggsås
- Pasta med kyckling och en lätt sås på creme fraiche

Kokt mat och grytor med lite kryddor - "De ska va gött å leva annars kan de kvitta..." (eller nåt...)

Första frukosten jag kunde äta på flera dagar var i torsdags. Jag var så lycklig att jag var tvungen att fota den.

Min ena bästa vän - ska tydligen bli som bomull i magen. Låter ju bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar