onsdag 1 maj 2013

Sockerfri

Oj, var det en vecka sen jag bloggade sist, tänkte jag just. Sen kom jag på: det är bara onsdag. Då behöver jag inte ha så dåligt samvete i alla fall.

Jag har tagit ett beslut. Jag ska vara sockerfri under maj månad. I socker räknar jag: godis, chips, popcorn, glass, bakelser och bakverk. Det kommer att bli en utmaning då jag är i ett stort behov av socker. Jag behöver bli av med det behovet och sen kan jag börja äta sådant igen, men kanske inte i samma mängder som nu. Jag är verkligen en snaskgris av värsta sort just nu. Igår, sista april var första dagen utan socker och idag är jag inne på andra. Än så länge känns det bra, men det kommer bli värre när jag står inför utmaningar. En utmaning kommer bli torsdagsfikan på jobbet. Men det ska jag greja!

Jag har även börjat morgonpromenera innan frukost och jobb. I två dagar har jag gjort det (måndag och tisdag). Jag kliver upp en halvtimme innan jag egentligen skulle gått upp och tar sen en powerwalk på 30 min innan jag duschar, äter frukost och åker till jobbet. Det är jätte skönt! Idag är vi lediga och då blev det ingen promenad innan frukost, men det blir en senare i dag. Jag har även snöat in mig på gröt till frukost. Det är ju inte helt fel - det är gott, mättande och nyttigt. Jag blandar fiberrikade havregryn med vatten, psylliumfrön och russin och kokar upp. Till det äter jag kiwi, mango eller lågkalorisylt (Jätte god, men jordgubbssmak!).

Heja mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar