tisdag 27 mars 2012

Det här är jag

Jag bloggar för att själv komma ihåg vad jag har för mig. Ibland går dagarna i ett och mycket glöms bort. Med regelbunden bloggning kan jag titta tillbaka och minnas. Ibland säger dessutom inte bilder allt och då blir det jag skriver i inläggen betydligt viktigare. Bloggen ger också mig en chans att visa mina nära och kära vad jag har för mig.

Jag heter Sanna och fyller snart 25. Jag arbetar på en I ur och skur förskola och trivs som fisken i vattnet. Vissa dagar vill jag gräva ner mig under en sten och stanna där läänge, men det flesta dagar är det underbart. Barn är fantastiska och jag tycker att jag lär mig något nytt varje dag. Att arbeta med människor, framförallt barn, är dock väldigt känslosamt, men jag lär mig mer och mer att lämna jobbet på jobbet. Då vår inriktning är I ur och skur får jag vara ute mycket varje dag vilket är lite extra härligt nu när våren har kommit och sommaren är på väg. Att jag dessutom arbetar med världens bästa kollegor är ett stort plus!

Jag bor tillsammans med min sambo J och vi letar för tillfället hus. Vi bor i en hyreslägenhet och har gjort det i fyra år, men tycker att det är dags att hitta något eget och något större. Jag och J har varit tillsammans i över 6 år och har en lång, ljus och härlig framtid framför oss. Tillsammans går vi mycket skogspromenader, spelar spel, tittar på Böda camping och umgås med vänner och familj.

Innan och under sommaren 2011 var jag väldigt duktig med träningen och kosten. Jag gymmade 3-4 ggr i veckan och sprang/powerwalkade nästan varje dag. Samtidigt åt jag nyttig och fräsch mat och mycket lite snask och alkohol. Jag mådde då väldigt bra och min mage trivdes med att få lugn och ro. När jag började jobba insåg jag att jag inte hade lika mycket tid, kraft eller motivation som innan. Att laga nyttig mat ansåg jag mig inte ha tid med och att gå till gymmet på kvällarna och trängas med alla andra fanns inte på världskartan. Jag har nu tänkt om! Jag inser att jag behövde ett halvår utan krav på annat än jobbet för att komma in i allt och smälta alla nya intryck, men nu är det dags att satsa igen. Jag ska se till att planera maten bättre och se till att jag har tid att laga god, nyttig och hälsosam mat igen. Jag ska även se till att inte äta massa onyttigt förutom på helgerna och då välja det jag äter med omsorg. Jag ska även komma i gång med träningen igen. Gymmet får vänta, men jag ska börja springa samt att ev börja styrketräna lite hemma (mina mål med kost och träning kommer mer utförligt i ett annat inlägg).

Jag vet att jag mår bra av att inte ha så mycket krav, men att ta bättre och röra mig mer kan inte göra mig annat än gott. Min kropp behöver bli starkare och friskare och framförallt min mage behöver tas bättre hand om. Jag behöver äta långsammare, bättre och komplettera med ett receptfritt läkemedel från apoteket som jag åt under sommaren. Jag inbillade mig i alla fall att det gjorde skillnad.

I min blogg kommer jag ha en hel del kategorier som återkommer varje vecka/dag. Det kommer att vara:
- Veckans planering (då det gäller jobb, privat och träning)
- Recept och tips på goda maträtter/mellanmål
- Min träning och mina framsteg
- Minnen (framförallt i form av bilder)

Sen kommer det även en hel del generella inlägg om mina dagar i allmänhet!
Välkomna!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar