tisdag 27 mars 2012

Mål

Mina mål gällande kosten:
- Bli bättre på att laga bra och hälsosam mat. Det innebär att jag ska använda bra recept jag har samt att jag ska leta nya recept och pröva. Jag ska bli bättre på att pröva mig fram med olika ingredienser och kryddor och våga chansa! Genom att tina kyckling/fisk dagen innan och ha koll på vad som ska lagas och vad som ska vara till ska det bli enklare att fixa god och hälsosam mat snabbt även när jag kommer hem sent från jobbet.

- Jag ska baka eget bröd istället för att köpa och undvika vitt bröd på vardagar. Jag ska även undvika vit pasta då min mage inte trivs med något av det nu nämnda. Det ska bli mycket potatis, andra rotfrukter och råris samt mer bra fett, som avokado och såser med turkisk yoghurt som bas. 

- Jag ska äta i ett lugnare tempo för att magen ska få en chans att arbeta och smälta maten. Jag hoppas att det ska leda till att min mage inte blir svullen lika ofta och att jag slipper känna mig som en gasboll. Jag hoppas att jag ska klara av detta även på jobbet trots att det är mer stress där när det är matdags. Jag ska även komplettera med ett receptfritt läkemedel från apoteket som ska lugna magen. 

- Jag ska se till att få i mig extra vitaminer för mina naglar, mitt hår, min trötthet och min huvudvärk. 

- Mindre snask på vardagar. På helgerna kan det bli mer lyx, men då mest av sådant som jag verkligen tycker om: mörk choklad (helst med havssalt), marabou choklad, vaniljglass med fruktkompott, hembakt bröd med ost/baguetter med mycket smör och ost samt ost och kex.

Mina mål gällande träningen:
- Jag ska springa minst 3 ggr i veckan, två vardagar och minst en helgdag. Jag ska dessutom gå några snabba promenader de andra dagarna.

- Jag ska komma i gång med lätt styrketräning hemma för att stärka mage och rygg och när jag känner mig starkare och mer trygg med kondition och styrka ska jag börja styrka lite ute under mina springturer. På två ställen på min 5 kilometers runda finns en bänk där jag kan träna armar och ben på ett naturligt sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar