tisdag 27 mars 2012

Varför hälsosamt?

Att vara hälsosam kan betyda olika saker för olika personer. Under hösten har jag släppt på alla mina spärrar och ätit det jag har velat, struntat i träningen under flera veckor för att jag inte har ork och varit allmänt förslappad. Det har på sätt och vis varit skönt och jag kommer att hålla kvar vid lite av det som jag har "lärt mig" under hösten. Däremot har jag även upptäckt några nackdelar med att inte tänka sig för. Dessa är:

- Svullen och gasig mage som gör ont
Det är hemskt att behöva vara gasig hela dagarna och ha en svullen mage som gör ont. Det blir så tydligt hur dåligt jag mår när magen krånglar då det påverkar min vardag på ett negativt sätt. Bättre kost och kosthållning samt motion kan råda bot på det.

- Acne/dålig hy
Jag har ofta stora finnar på hakan, i pannan och på kinderna. De blir stora och röda och gör mig extremt osäker och får mig att känna mig ful och äcklig. Hälsosam kost med mycket bra fetter och protein, mindre snask samt mycket motion får huden att må bättre och minskar risken för dålig hy. Dags att låta huden glänsa, inte finnarna.

- Dåligt självförtroende/självkänsla
Att ständigt gå med svullen mage, att inte komma i jeansen och att ha dålig hy med stora finnar är ruttet för självförtroendet/självkänslan. Jag känner mig inte vacker och ståtlig utan ihopkrumpen och ful. Jag känner mig mest tung och äcklig och vet att bra kost och motion gör att kroppen känner sig starkare och smidigare och det kommer att påverka mitt psyke något så otroligt.

- Ångest
Att äta för mycket snask och mindre hälsosam mat så mycket och ofta som jag har gjort ger mig ångest. Det kanske inte kommer direkt som det kunde göra förut, men det kryper sig på och plötsligt står ångesten där som en hemsk skugga och jag ser inte längre mig själv. Jag behöver lätta på mina krav och det har jag lärt mig under hösten. Nu gäller det att hitta en bra balans mellan gamla Sanna (den överdrivet hälsosamma) och nya Sanna (hon som inte har några spärrar). Nu ska jag hitta Sanna, den riktiga Sanna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar