söndag 16 september 2012

Träning och kost

Varje söndag den senaste tiden har jag tänkt: Imorgon börjar mitt nya liv. Det har dock varit svårt att hålla det. Jag har nog haft viljan men inte orken att klara av det. Men i måndags klarade jag faktiskt av det och under veckan har jag gjort små, men betydelsefulla förändringar.

Kost:

Jag har valt att äta mycket mindre kolhydrater då jag upplever att min mage mår betydligt bättre utan dem. Jag har ätit mycket proteiner och försökt få i mig bra fetter. Jag har sett till att äta kokta ägg och mandlar till förmiddagsfika på jobbet i stället för endast en frukt. Det har hållit min hunger under kontroll fram till lunch och gjort att jag har kunnat äta lunchen i lugnare tempo än förut. Jag har dessutom börjar äta långsammare. Frukosten har varit en utmaning, då jag inte alltid har så mycket tid på morgonen, men det har fungerat bra. Jag har satsat på att äta en måltid under 15 minuter. Jag försöker tugga långsamt och pausa mellan tuggorna. Jag dricker dessutom inte till måltiden utan efter. Det gör stor skillnad! Nu under helgen har jag kunnat äta frukost i en halvtimma. det är lyx! Jag äter även bättre frukostar i form av smoothies och gröt. Idag ska jag även baka mitt goda, nyttiga och mättande bröd. Jag har varit mindre sötsugen denna vecka då jag har ätit på ett mer medvetet sätt och fått i mig nyttiga mellanmål mellan de stora måltiderna. Då sötsuget har kommit har vatten hjälpt till. Nu under helgen har jag valt att äta mer fritt. det har därför blivit pepparmintchoklad, popcorn och kex med brie. Magen har reagerat på chokladen, men jag har försökt att vara medveten om vad jag äter. Det får inte bli för mycket av det goda bara för att det är helg.

Träning:

Jag har gjort ett eget träningsschema för veckan som har varit lätt att följa. Jag har inte alltid varit så sugen eller känt att jag har ork eller tid, men det har blivit gjort. I måndags blev det träning för ben, mage och rygg följt av en halvtimma på crosstrainern. I tisdags blev det träning för armar, bröst, axlar, mage och rygg följt av ett pass på corsstrainern. Mina pass är korta, men intensiva och tanken är att jag sakta ska vänja kroppen och sakta göra den starkare. Sen kan jag utmana den mer och mer. I onsdags hade vi möte på jobbet och jag kom hem sent. Jag var inte alls sugen på träning, men körde ändå min halvtimma yoga som planerat. Det var riktigt skönt. Jag avslutade med ett hett bad! I torsdags blev det ben, mage och rygg igen följt av ett lite längre crosstrainerpass. Fredagen var en vilodag och igår skulle jag ha tränat armar, axlar, bröst, mage och rygg och crosstrainat. Det gör jag idag istället. Igår gick jag en rask promenad. Det känns skönt att kunna vara flexibel och att fortfarande få ihop träningsschemat.

Det bästa under veckan:

Kostmässigt är det bästa att jag och min mage samarbetar bättre nu. Jag är inte längre uppblåst och fisig utan mer lugn och harmonisk. Det är guld värt!
Träningsmässigt var yogan överraskande. Jag har prövat yoga i grupp förut och tyckte inte alls om det. Att ha yoga hemma var något annat. Det var otroligt skönt. Nästa gång ska jag dock endast lyssna till instruktionerna och fokusera mer på andningen. Den glömde jag nämligen bort stundtals och det är ju den som är viktigast i yogan. Jag blev lugnare efter passet vilket jag aldrig trodde. Jag blev mer avslappnad och somnade lättare den kvällen. Med ett bad efter blev detta en underbar kväll med mycket fokus på mig själv. Nästa yogapass ska jag släcka ner och tända ljus för att verkligen få den där ultimata, avslappnade känslan. Jag längtar redan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar