lördag 26 januari 2013

Tema: Rymden & Vila

Denna vecka har vi startat ett tema om Rymden på jobbet. Vi har sjungit om Astronauter och läst ur en bok som handlar om Astronauter och Rymdraketer och Rymdstationer. Barnen är super intresserade, lyssnar, berättar och ställer frågor. De är så duktiga på att räcka upp handen och vänta på sin tur. De kan så mycket och allt som är nytt suger de åt sig som svampar. Det är så häftigt att de vågar berätta inför hela gruppen och de verkar acceptera varandras åsikter bra. Det är så roligt att ha samling, och jag är glatt överraskad över att vi kan ha det med hela gruppen. Jag trodde till en början att vi skulle behöva ha det i halvgrupp. Jätte roligt att kunna ha det allihopa. Och med en hel del planering och tanke så kan vi vara 2-3 pedagoger med också. Det gör stor skillnad mot att vara själv. Dokumentationsväggen som vi har i hallen är nu full med bilder, citat från samlingar, sånger och fina bilder (som en kollega har målat så häftigt!). Planen framöver är att vi ska skapa alla planeter + solen och månen med barnen och att de ska få göra en alldeles egen Rymdraket med hjälp av toarullar och hushållsrullar. Och så ska vi sjunga, leka och berätta mycket såklart! :)

Har en kollega som är fantastiskt bra på att rita och måla - här har hon gjort en astronaut.

Men nu är det helg och jag har ledigt från jobbet i två dagar. Igår var min kropp och själ helt slut. Efter På spåret hade jag ont i ögonen och jag somnade snabbt bredvid sambon (som läste bok) i sängen. Resultatet av det blev ca. 10 timmars sömn. Trots det så vaknade jag helt slut, med huvudvärk. Min kropp och mitt huvud kändes som bly och återigen är det min kropps sätt att ryta till på skarpen och be mig att tagga ner. Jag lyssnar inte alltid på min kropp innan det är för sent. Så denna helg blir en mycket lugn sådan. Vi har varit på sambons verkstad där jag har städat medan han har gjort en service på min lilla röda bil, men nu blir det lugnt resten av dagen. Under helgen måste vi städa, men det kan vi göra i lugn och ro. Vi måste låta varandra ladda batterierna också!

1 kommentar:

  1. Det ÄR viktigt att ladda batterier. Att ha hand om små barn en hel vecka på en arbetsplats, inspirera dem, få dem att lära sig saker och att själv orka med både sig själv och barnen när det ibland blir lite FÖR tröttsamt.......är en ekvation.
    Mitt råd...tänk oftare "coola ner", "ta't lugnt" och eller "skit i det".
    Må bra! Sanna... det är viktigt!
    Jag har slösat så mycket tid på att emellanåt inte må just bra, som många andra människor i vårt samhälle.
    Nu "kämpar" jag emot det negativa genom att slå det ifrån mig, så OFTA jag bara kan... Det funkar......oftast :)
    Puss till dig från mig <3

    SvaraRadera