söndag 8 juli 2012

Den kompletta mannen

Igår kväll satt vi länge ute på balkongen. Vi spelade ett antal rundor vändtia och sambon blev alldeles för kaxig när han vann match efter match. Jag tror resultatet blev 8-2 till honom ungefär. Skitspel! Jag fick sen med honom på en lugn promenad i sommarkvällen och temperaturen visade fortfarande 24 grader då klockan var åtta. När vi kom tillbaka var det för varmt för att sitta inne så vi bestämde oss för att spela ett spel - Kampen mellan Kvinna och Man. Det går ut på att man ska få över två spelpjäser var till motståndarens sida. För att få flytta fram måste man besvara ett antal frågor. Första omgången spelade vi spelet som reglerna säger - att jag får frågor som ska vara extra svåra för mig, alltså frågor som män skall kunna bättre än kvinnor. Jonas fick då frågor som kvinnor lättare ska kunna svara på. Han vann! Jag var inte ens i närheten av att vinna. Vi spelade sen en omgång till, men gjorde då tvärtom. Jag fick de frågor som enligt spelet jag som kvinna enkelt ska kunna svara på och Jonas fick frågorna som män enklare ska kunna svara på. Jag ledde väldigt länge och var på väg att vinna då den jäkeln lyckades gå om och vinna. Skitspel!



Det irriterande i sammanhanget är att jag inte hade någon chans från början. De frågor som ska passa männen bäst handlar om bilar, snickeri, krigsfilmer, sport och annat krafs. Det som kvinnor ska kunna bäst handlar om matlagning, bak, "tjejfilmer", pms, sminkmärken och barnuppfostran. Det här spelet måste vara ett skämt. Alltså på riktigt ett skämt. Någon måste ha velat skapa ett spel som helt enkelt driver med tanken om hur män och kvinnor ska vara och ska kunna. Kvinnor ska laga mat, baka sockerkakor, byta bajsblöjor och veta vilket sminkmärke som hör hemma med meningen: "Because you're worth it". Vi ska även veta vad PMS egentligen står för och vem som spelade huvudrollen i filmen The Queen. Män i sin tur ska veta vilket fotbollslag som inte vann EM 2008, vad som skiljer olika typer av spikar, vem som invaderade vem i olika krig och vad en dragracing bil kallas. Dragster, så det kunde ju till och med jag. Och snälla, reklamer som riktar sig till kvinnor.... jag lovar att män kan dem minst lika bra som oss kvinnor. Här hemma är det inte jag som lagar mat och bakar. Bakar gör visserligen ingen av oss, men lagar mat gör min sambo. Jag har inga barn och vet därför inte fram till vilket ålder det är vanligt med tre-dagars feber. Nu vet jag det. Och det var väl tur det då detta spel "kräver" att jag som kvinna ska veta det redan. Men nu vet även min sambo det. Phu, tur det!

Hur som haver och hur bitter jag än är över detta hemska spel, så anser min kära sambo att han är den kompletta mannen nu när han har bevisat att han kan både männen och kvinnornas frågor bäst. Toppen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar