måndag 15 oktober 2012

"10 saker jag hade velat säga till 14-åriga Sanna".

Jag har nu passerat 25 och jag kan tänka tillbaka på den tiden då jag gick i högstadiet och i gymnasiet. Högstadiet var inte en tid jag uppskattade. Då var jag ganska missnöjd med mig själv och livet. På gymnasiet blev det bättre, men jag var fortfarande väldigt ostabil. Tänk om jag kunde få berätta några saker för mig själv när jag befann mig där och då. Saker som jag inte visste då, men som jag vet nu.

1. Sanna. Om några år kommer du att stå i ett hörn på "bykrogen". Där kommer en kille med det häftigaste leendet du någonsin sett säga Hej till dig. Släpp honom aldrig. Aldrig!

2. Sanna. Det kommer att finnas tjejer som kommer pressa dig att följa med ut i natten för att hälsa på några killar några kvarter bort. Följ med! Det kommer att bli vänner för livet.

3. Sanna. Du kommer att söka en högskolelinje om data. Kör på det, men håll ögonen öppna för andra vägar.

4. Sanna. När du inser att data inte var din grej, tänk på det som du alltid tänkt på. Att arbeta med barn. Våga. Sök lärarlinjen!

5. Sanna. När det är som tuffast, kämpa på. Att arbeta med barn kommer att visa sig vara bland det bästa du gjort. Du kommer att lära dig så mycket av dem. Så mycket om livet. När du har det som bäst - njut. När det är som tuffast, tänk - allt löser sig.

6. Sanna. Jag vet att det är tufft att ha pösiga kläder, alltid svettas, ha problem med hyn och trassligt hår. Jag vet att det är tufft att känna sig ful och tjock. Men snart kommer du att börja simma och då kommer du att bli mer tillfreds med din kropp. Och du kommer att kunna stå i en provhytt och få känna dig lite snygg när du provar kläder. Så ta dig till simhallen i snö och slask. Det är värt det!

7. Sanna. Jag vet att du har svårt för att prata med människor, hitta vänner och vara social. Åren kommer att ge dig mer självförtroende och du kommer att tro mer på dig själv, bara du aldrig ger upp!

8. Sanna. Jag vet att det är tufft med snask och mat och alltid tänka på vad du äter. Du kommer att gå igenom en period då du kommer att träna mycket och äta bra och sund mat. Ta vara på det. När en vän sen berättar något för dig, en natt på en Finlandskryssning, lyssna på henne. Det kommer att ändra hela ditt sätt att se på saker och ting.

9. Sanna. Det finns sidor hos dig själv som jag vet att du inte tycker om. Försök inte att radera dem, det kommer inte att gå. Kämpa istället för att acceptera dig som du är och fokusera på dina bra sidor. Dem har du många av, även om du inte insett det än.

10. Ge aldrig upp! Sluta aldrig drömma! Men se till att alltid stå stadigt med fötterna på jorden. Det kommer en människa in i ditt liv en dag som lär dig just detta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar